Wystawa prezentowana w galerii Aneks GSW wpisuje się w malarski cykl Poza sezonem, który artystka realizuje od kliku lat. Gębczak tworzy nostalgiczne portrety miejsc w miesiącach nieatrakcyjnych turystycznie; ukazuje przyczepy kempingowe, opustoszałe restauracje, bezludne plaże i drewniane budki z lodami. Portretowane przez Gębczak ośrodki wczasowe pamiętają swoje początki - czasy PRL-u czy też późniejszy okres — lata 90. XX wieku, zdefiniowany przez chaos dzikiego kapitalizmu. Taki zastygły skansen, konserwujący klimat sprzed kilku dekad, znajdujemy w Turawie — miejscowości zlokalizowanej pod Opolem, położonej nad sztucznie uformowanym jeziorem, która stała się tematem wystawy. 

Zbiornik retencyjny w Turawie został zbudowany w latach 30.tych XX wieku. Przez wiele dekad stanowił atrakcję turystyczną — to tu Ślązacy przyjeżdżali na wczasy, a Opolanie spędzali letnie weekendy. Ośrodek wkroczył w XXI wiek z dużym problemem w postaci sinic, zakwitających co roku w żyznych wodach jeziora, co obecnie utrudnia lokalnym przedsiębiorcom działalność turystyczną. Mimo tych przeszkód, kurort cieszy się nadal uznaniem mieszkańców regionu, którzy z wielkim sentymentem spacerują wzdłuż sztucznie uformowanych plaż, obserwując na horyzoncie oddalające się żaglówki oraz wędkarzy w małych łódkach, dryfujących na środku akwenu...

Barbara Gębczak we wrześniu 2021 roku, na zaproszenie Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, odbyła rezydencję artystyczną w tym legendarnym miejscu. Spacerowała między domkami turystycznymi, oglądała zachody słońca, zaglądała do Restauracji Rybnej oraz przyglądała się w chłodne dni basenowi w Ośrodku Strażak. Jako rodowita opolanka pamięta doskonale wszystkie te miejsca z dzieciństwa, odnosząc się do nich z czułością uważnej obserwatorki.

Gębczak portretuje w swoich nowych pracach budki z goframi, basen oraz parasole w nieczynnych ogródkach piwnych, które jesienią zdają się stać niezgrabnie, zapadając powoli w zimowy sen. Malarka tą zastygłą w bezruchu przestrzeń ukazuje z nutą romantyzmu. Świadomie podkreśla kiczowatość zastanej sytuacji sprowokowanej przez osobliwą mieszankę elementów natury oraz obiektów stworzonych przez człowieka. Maluje tym samym sentymentalne pocztówki z Turawy ukazując to miejsce w nowej perspektywie – podkreślając urok jesiennych dni poza sezonem.

  • Koordynatorka wystawy: Agnieszka Dela-Kropiowska.
  • Barbara Gębczak jest laureatką wyróżnienia zespołu kuratorskiego GSW na Salonie Wiosennym 2021. Rezydencja oraz wystawa powstały w ramach przyznanej nagrody.
  • Sponsorem pobytu artystki w Turawie jest Hotel Zielony. 
     

Barbara Gębczak

 - ur. 1976, malarka. Studiowała na Wydziale Edukacji Artystycznej ASP w Poznaniu oraz na Wydziale Malarstwa i Rzeźby ASP we Wrocławiu, gdzie w 2002 roku obroniła dyplom z malarstwa w pracowni prof. Andrzeja Klimczaka Dobrzanieckiego i aneks z rysunku w pracowni prof. Pawła Jarodzkiego. W 2013 r. obroniła dyplomu ze scenografii i projektowania kostiumu w pracowni prof. Małgorzaty Gardy w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Laureatka VI Konkursu im. Eugeniusza Gepperta (2004). Otrzymała Grad Prix Ministra Kultury i Sztuki w konkursie Promocje – Malarstwo Młodych w Legnicy (2003). Dwukrotna finalistka konkursu na Obrazu Roku organizowanego przez miesięcznik Art & Business (2003, 2004).

 

Wydarzenia towarzyszące wystawie

  • 26.11 g.16.00 - spotkanie wokół książki Marcina Wojdaka "Ostatni turnus. Pocztówki z czasów w PRL-u"
  • 1.12. g.18.00 - spotkanie z Jerzym Farysem - znawcą historii gminy Turawa.

zapro_net_Gebczak.jpeg

Opublikował(a): Aleksandra Gaweł
Data publikacji:
 09-11-2022 09:16

Modyfikował(a): Aleksandra Gaweł
Data modyfikacji:
 09-11-2022 09:18
Przewiń do góry