Nabór wniosków o udzielenie dotacji na usunięcie wyrobów zawierających azbest
ZAWIADOMIENIE WÓJTA GMINY TURAWA
o wstępnym naborze wniosków o udzielenie dotacji na usunięcie wyrobów zawierających azbest z nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy Turawa przy udziale funduszy uzyskanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu
Wójt Gminy Turawa informuje, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu ogłosił konkursowy tryb naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć zgodnych z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie województwa opolskiego, w ramach którego Gmina Turawa ma możliwość ubiegania się o środki finansowe na usuwanie wyrobów azbestowych z terenu nieruchomości znajdujących się na jej obszarze.
W związku z tym Wójt Gminy Turawa planuje wystąpić o dofinansowanie zadania pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Turawa” w imieniu zainteresowanych mieszkańców i przedsiębiorców, którzy użytkują na swojej posesji wyroby zawierające azbest i są ujęci w dokumentacji inwentaryzacyjnej Gminy Turawa.
Kosztami kwalifikowanymi zadania, tzn. takimi, na które można uzyskać dofinansowanie są koszty dotyczące prac: demontażu, transportu, zbierania (wyrobów wcześniej zdemontowanych) i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest. Kwota dofinansowania zadania może stanowić do 85% całości tych kosztów, w tym:
- 50% ze środków NFOŚiGW,
- 35% ze środków WFOŚiGW w Opolu,
15% środki własne beneficjenta końcowego – Wnioskodawcy, który wpłaci na konto gminy wymagany wkład
WAŻNE INFORMACJE:
- Wydatki związane z zakupem i montażem nowych pokryć leżą po stronie właściciela nieruchomości.
- W ramach zdania związanego z usuwaniem wyrobów zawierających azbest nie będą realizowane dodatkowe roboty, w tym naprawa, odbudowa czy modernizacja obiektów, z których zostanie usunięty azbest.
- Dotacje mogą być udzielane na zadania, które nie zostały zakończone przed złożeniem wniosku.
- W przypadku wniosku złożonego przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą lub rolniczą, koniecznym jest załączenie stosownej informacji na temat otrzymanej, bądź nie otrzymanej pomocy publicznej.
Wnioski o udzielenie dotacji na zadania związane z usuwaniem wyrobów azbestowych należy składać w terminie: od 18 stycznia 2017r. do 28 lutego 2017r. w Urzędzie Gminy Turawa, ul. Opolska 39c, 46-045 Turawa, sekretariat pok. 30 lub pok. nr 35 na formularzu wniosku, który można pobrać w Urzędzie Gminy Turawa lub pobrać ze strony internetowej: www.turawa.pl.
Do wniosku należy dołączyć:
- aktualny dokument potwierdzający prawo własności nieruchomości lub inny tytuł prawny potwierdzający władanie nieruchomością, przy czym w przypadku nieruchomości, do której tytuł prawny posiada kilka osób – do wniosku należy dołączyć zgodę pozostałych współwłaścicieli wraz z upoważnieniem dla Wnioskodawcy do występowania w imieniu wszystkich współwłaścicieli oraz do podpisania umowy dotacji z Gminą Turawa;
Dokumentami o których mowa są: aktualny odpis z księgi wieczystej lub wypis z rejestru gruntów w przypadku braku księgi wieczystej.
- Oświadczenie stanowiące, że w terminie do 60 dni, licząc od daty złożenia wniosku do Urzędu Gminy Turawa o dofinansowanie zadania z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Turawa z funduszy uzyskanych z WFOŚiGW w Opolu, podmiot ubiegający się o dotację doręczy do siedziby Urzędu Gminy Turawa dokument potwierdzający zgłoszenie remontu związanego z usuwaniem wyrobów zawierających azbest lub pozwolenie na budowę, wymagane w przypadku gdy podczas rozbiórki elementów budowlanych zawierających azbest nastąpi zmiana elementów konstrukcyjnych obiektu lub zmiana wyglądu w odniesieniu do otaczającej zabudowy zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 290).
Dokument winien zawierać adnotację, że nie wniesiono uwag/sprzeciwu do zgłoszenia.
Organem właściwym do wydania opisanych wyżej dokumentów jest: Starostwo Powiatowe w Opolu Wydział Budownictwa, z siedzibą 45-065 Opole, ul. 1 Maja 29, (tel. 77/54 15 121), strona internetowa: www.powiatopolski.pl (Starostwo Powiatowe/Wydziały/Wydział Budownictwa).
UWAGA!
Dostarczenie w/w dokumentu warunkuje podpisanie Umowy Dotacji pomiędzy WFOŚiGW w Opolu a Gminą Turawa.
Informacje dodatkowe:
- Źródłem finansowania przedmiotowego zadania będzie dotacja z WFOŚiGW w Opolu oraz środki własne beneficjenta końcowego - Wnioskodawcy, z którym zostanie zawarta umowa na dofinansowanie.
- Program realizowany będzie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Gminy Turawa o przyznanie dotacji przez WFOŚiGW w Opolu.
- Zasady finansowania zadania przez WFOŚiGW w Opolu określone zostaną w Umowie pomiędzy Gminą Turawa a WFOŚiGW w Opolu.
- Koszty na realizację zadania finansowane będą w 85% ze środków pochodzących z WFOŚiGW w Opolu i 15% ze środków beneficjenta końcowego, z którym zostanie zawarta umowa na dofinansowanie. Koszty podatku VAT ponosić będzie beneficjent końcowy w przypadku, kiedy koszty zadania będą stanowiły wartość dofinansowania netto.
- Jeżeli w trakcie realizacji zadania nastąpi zmiana finansowania przez WFOŚiGW w Opolu, zasady i tryb udzielanej pomocy finansowej mogą zostać zmodyfikowane. W przypadku ograniczenia przez WFOŚiGW w Opolu wysokości wnioskowanej przez Gminę Turawa kwoty dotacji, Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty wymaganego wkładu własnego w celu zbilansowania kosztów zadania.
- Ubiegającym się o dofinansowanie zadania, może być osoba fizyczna, jednostka sektora finansów publicznych, kościoły i związki wyznaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe, rolnicy, mali i średni przedsiębiorcy oraz pozostali właściciele nieruchomości (rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością), którzy zamierzają dokonać zmiany pokrycia dachu lub elementów elewacji oraz posiadają tytuł prawny do nieruchomości (np. budynku mieszkalnego, gospodarczego, garażu), zlokalizowanego na terenie Gminy Turawa.
- Dotacja będzie udzielana w formie bezgotówkowej, tj. poprzez sfinansowanie prac polegających na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest.
- Podmiot ubiegający się o dotację składa jeden egzemplarz papierowej wersji wniosku o udzielenie dotacji wraz z wymaganymi załącznikami. W przypadku kserokopii dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, wymagane jest oświadczenie wnioskodawcy, że kopie te są zgodne z oryginałem.
- Wnioski złożone po upływie w/w terminu nie podlegają procedurze oceny i będą zwracane Wnioskodawcy. Podmiotowi ubiegającemu się o dofinansowanie, któremu wniosek nie został uwzględniony nie przysługuje z tego tytułu roszczenie. Podmiot ten jednak może się starać o dofinansowanie w przypadku, gdy program będzie ponownie realizowany po uzyskaniu dodatkowych środków z WFOŚiGW w Opolu lub w przypadku kolejnego naboru realizowanego przez w/w instytucję.
- Złożone wnioski weryfikowane będą przez Komisję ds. oceny wniosków.
O kolejności wyboru wniosku decydują kolejno następujące kryteria:
a) stopień pilności usunięcia wyrobów zawierających azbest zgodnie z „Oceną stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” sporządzoną zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71 poz. 649 z późn zm.);
b) data wpływu do Urzędu Gminy Turawa kompletnego wniosku.
c) dofinansowanie nie będzie przyznawane w przypadku złożenia sfałszowanych dokumentów.
- Podstawą realizacji zadania będzie zawarcie umowy cywilnoprawnej pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą Turawa, reprezentowaną przez Wójta Gminy Turawa, w której to umowie będą określone istotne postanowienia, w tym warunek oraz terminy wpłaty i zapłaty wkładu własnego tj. co najmniej 15%. Podstawą płatności stanowić będzie nota księgowa wystawiona właścicielowi/ Wnioskodawcy przez Wójta Gminy Turawa, z terminem płatności 14 dni, licząc od daty otrzymania noty. Płatności należy dokonać na wskazane w umowie konto bankowe Urzędu Gminy Turawa.
- Zadanie objęte wnioskiem będzie realizowane przez uprawniony podmiot, spełniający wymogi przewidziane w przepisach prawa w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest, a wyłoniony przez Gminę Turawa zgodnie z przepisami Prawa Zamówień Publicznych.
- Szczegóły związane z wykonaniem robót, w szczególności terminy demontażu i zbiórki wyrobów zawierających azbest, w/w podmiot będzie uzgadniał z Wnioskodawcą.
- W przypadku stwierdzenia większej ilości wyrobów zawierających azbest niż zadeklarowana we wniosku o dofinansowanie zadania z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Turawa z funduszy uzyskanych z WFOŚiGW w Opolu przez Wnioskodawcę, koszty usunięcia i utylizacji nadwyżki ponad ilość zadeklarowaną wyrobów azbestowych w 100% poniesie Wnioskodawca.
UWAGA!
- Program realizowany będzie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Gminy Turawa o dofinansowanie zadania z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu.
- W przypadku, gdy wniosek Gminy Turawa nie zostanie zakwalifikowany do realizacji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu, zadanie nie będzie realizowane.
- Zgodnie z „Regulaminem Konkursu na dofinansowanie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu przedsięwzięć zgodnych z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie województwa opolskiego, VIII nabór – 2017”:
a) kwota dofinansowania ze środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie nie może przekroczyć iloczynu 400 zł i sumy całkowitego efektu ekologicznego wyrażonego w Mg unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest,
b) kwota dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu nie może przekroczyć iloczynu 280 zł i sumy całkowitego efektu ekologicznego wyrażonego w Mg unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest,
c) w przypadku, gdy suma wnioskowanych przez jednostki samorządu terytorialnego kwot przekroczy wysokość środków udostępnionych, Fundusz może ograniczyć kwotę dotacji poszczególnym beneficjentom, kierując się efektywnością kosztową przedsięwzięć oraz uwzględniając stopień pilności usunięcia i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest.
Dodatkowe informacje można uzyskać: w siedzibie Urzędu Gminy Turawa w Referacie Gospodarki Nieruchomościami, Ochrony Środowiska i Rolnictwa – pok. nr 35, tel. 77 42 12 072 wew. 105 lub 104, e-mail: lub .
Godziny pracy Urzędu Gminy Turawa: pon. 8.00 -16.00, wt.-pt. 7.00 -15.00.
Niniejsze zawiadomienie podlega publikacji w sposób zwyczajowo przyjęty: strona internetowa: www.turawa.pl, tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Turawa, tablice ogłoszeń poszczególnych Sołectw Gminy Turawa.
Wójt Gminy Turawa
Waldemar Kampa
Do pobrania:
Zawiadomienie Wójta Gminy Turawa.pdf (2,32MB)
INFORMACJA O WYROBACH ZAWIERAJĄCYCH AZBEST.doc (29,00KB)
OCENA WZÓR Z ROZPORZĄDZENIA.doc (48,00KB)
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE GMINA TURAWA 2017.doc (74,50KB)
Data publikacji: 18-01-2017 13:24
Modyfikował(a): Julia Kaczmarek
Data modyfikacji: 02-10-2024 14:39