Otwarty konkurs ofert - zabytki.
Wójt Gminy Turawa
na podstawie art. 11 ust. 2, 13 i 14 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
ogłasza:
otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych w roku 2008, związanych z realizacją zadań w zakresie: konserwacji, renowacji i ochrony obiektów zabytkowych, przez organizację pozarządową i inne uprawnione podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego.
I. Rodzaje, zakres i formy realizacji zadań
1. Zakres zadań obejmuje następujące obszary tematyczne:
Konserwację, renowację i ochronę obiektów zabytkowych nieruchomych Gminy Turawa wpisanych do rejestru zabytków.
2. Wykonanie zadania odbywa się poprzez realizację przedłożonego wraz z ofertą projektu i harmonogramu realizacji zadania.
3. Projekt realizacji zadania swoim zasięgiem powinien obejmować jak największą liczbę mieszkańców a jego działania winny mieć charakter trwały.
4. Szczegółowe przedsięwzięcia zawarte w projekcie mogą być realizowane w dowolnych formach zapewniających najwyższą skuteczność.
5. W przypadku wyboru ofert, zlecenie realizacji zadania publicznego nastąpi w trybie:
1) wsparcia zadania
II. Wysokość środków przeznaczonych na realizację zadania w roku 2008.
1. Na realizację zadań przeznacza się łączną kwotę 50 000 zł (pięćdziesiąt tysięcy zł)
2. Na realizację projektu ustala się maksymalną dotację w kwocie do 25 000 zł, nie więcej niż 80 % ogólnej wartości projektu.
3. Udział własny beneficjenta wynosi minimum 20 % ogólnej wartości projektu w postaci:
1) środków finansowych, w tym pozyskanych od sponsorów,
2) materiałów i sprzętu wniesionych do projektu,
3) pracy własnej – koszt 1 roboczogodziny określa się na maksymalnie 15 zł, koszt pracy sprzętu określa się maksymalnie na 50 zł.
2. Kwoty przeznaczone na realizację poszczególnych zadań mogą ulec zmniejszeniu w przypadku stwierdzenia, że zadania te można zrealizować mniejszym kosztem, lub zaistnieje konieczność zmniejszenia budżetu Gminy w części przeznaczonej na realizację zadania z ważnych przyczyn, niemożliwych do przewidzenia w dniu ogłoszenia konkursu.
III. Zasady przyznawania dotacji
1. Zlecenie zadania i udzielenie dofinansowanie następuje z odpowiednim zastosowaniem przepisów art. 16 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) lub innych właściwych przepisów.
2. Wójt Gminy przyznaje dotacje celowe na realizację ofert wyłonionych w otwartym konkursie poprzez zawarcie umowy.
3. Wysokość przyznanej dotacji może być niższa, niż wnioskowana w ofercie. W takim przypadku wnioskodawca może przyjąć zmniejszenie zakresu rzeczowego zadania lub wycofać swoją ofertę.
4. Niewykorzystane kwoty dotacji podlegają zwrotowi na rachunek Urzędu Gminy w Turawie w terminie 14 dni od zakończenia wykonywania zadania.
5. Wójt Gminy może odmówić Podmiotowi wyłonionemu w konkursie przyznania dotacji i podpisania umowy w przypadku, gdy okaże się, iż rzeczywisty zakres realizowanego zadania znacząco odbiega od opisanego w ofercie, Podmiot lub jego reprezentanci utracą zdolności do czynności prawnych, zostaną ujawnione wcześniej okoliczności podważające wiarygodność merytoryczną lub finansową wnioskodawcy.
6. W przypadku nie przestrzegania warunków zawartych w umowie (stwierdzonego na podstawie bieżącej analizy sprawozdań merytorycznych i finansowych lub na podstawie kontroli przeprowadzonej w miejscu realizacji umowy), w szczególności wydatkowania środków finansowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, dokonywania samowolnych lub nieuzasadnionych zmian rzeczowych i finansowych, niegospodarne i nieoszczędne wydatkowanie kwot dotacji, uzyskiwania dochodów z tytułu realizacji zleconych zadań, zastrzega się w umowie prawo do wstrzymania dalszego finansowania zadania oraz do wystąpienia o zwrot dotychczas przekazanych środków finansowych wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych.
IV. Termin i warunki realizacji zadania
1. Zadanie winno być wykonane w roku 2008, przy czym początek realizacji zadania opisanego w ofercie powinien następować po podpisaniu umowy dotacyjnej, a zakończenie do dnia 30 listopada 2008 r. W przypadkach uzasadnionych specyfiką projektu możliwe jest odstępstwo od tej zasady.
2. Ostateczny termin dostarczenia sprawozdań merytorycznych i finansowych z realizacji umów upływa w terminie 30 dni od daty zakończenia wykonania zadania.
3. Zadanie winno być zrealizowane z najwyższą starannością, zgodnie z zawartą umową oraz z obowiązującymi standardami i przepisami, w zakresie opisanym w ofercie.
4. W trakcie realizacji zadania, w ramach prowadzonego nadzoru merytorycznego, zwraca się szczególna uwagę na:
1) zgodnie z przyjętym harmonogramem realizowanie zadań merytorycznych
2) zgodne z przeznaczeniem wykorzystywanie przyznanych kwot dotacji,
3) prawidłowe, rzetelne i terminowe sporządzanie rozliczeń finansowych i sprawozdań merytorycznych,
4) dokonywanie zmian rzeczowych i finansowych wyłącznie na podstawie pisemnych aneksów do umów,
5) oszczędne i celowe wydatkowanie środków finansowych.
5. Wszystkie stwierdzone uchybienia w realizacji zadań zleconych wpływają na ogólną ocenę zleceniobiorcy przy zlecaniu przydzielanych środków finansowych na kolejne zadania zlecone.
V. Termin i warunki składania ofert
1. W konkursie mogą brać udział następujące Podmioty
1) organizacje pozarządowe nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, prowadzące określoną działalność statutową z zastrzeżeniem, o którym stanowi art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
2) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do inny kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego w odpowiednim zakresie,
3) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, prowadzące określoną działalność statutową,
4) jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowane.
2. Oferty dotyczące wsparcia realizacji publicznych zadań Gminy w zakresie konserwacji, renowacji i ochrony obiektów zabytkowych, należy złożyć w zamkniętych
kopertach do dnia 06 czerwca 2008 r., do godz. 15.00 w Sekretariacie Urzędu Gminy Turawa ul. Opolska
O zachowaniu terminu decyduje data wpływu oferty do Urzędu.
Kopertę należy opisać w następujący sposób:
a) pełna nazwa Podmiotu występującego o dotację wraz z adresem,
b) nazwa zadania publicznego, w ramach którego składana jest oferta
c) nazwa zadania realizowanego przez Podmiot składający ofertę oraz kwota, o którą wnioskuje
3. Oferta powinna zawierać w szczególności:
1) szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji;
2) termin i miejsce realizacji zadania publicznego;
3) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego;
4) informacje o wcześniejszej działalności Podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie;
5) informacje o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł;
6) deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania,
7) załączony program, właściwy dla składanej oferty.
8) Inne informacje wnioskodawcy oraz przedkładanej oferty.
4. Do oferty winny być dołączone następujące załączniki:
1) aktualny, w dniu złożenia oferty, odpis z rejestru lub odpowiednio wyciąg z ewidencji lub inne dokumenty potwierdzające status prawny oferenta i umocowanie osób go reprezentujących,
2) aktualny statut,
3) sprawozdanie merytoryczne za rok poprzedzający złożenie oferty. W przypadku krótszej działalności – sprawozdanie merytoryczne za okres od rejestracji do dnia ogłoszenia konkursu,
4) sprawozdanie finansowe za rok poprzedzając złożenie oferty (bilans, rachunek, wyników oraz rachunek zysków i strat, informacja dodatkowa) – z wyłączeniem kościelnych osób prawnych,
5) harmonogram realizacji zadania publicznego,
6) w przypadku partnerstwa: statut partnera oraz umowa partnerska lub oświadczenie partnera (w przypadku wskazania w ofercie partnera)
7) ewentualne referencje do realizacji zadania,
8) oświadczenie, że Podmiot występujący o dotację nie podlega wykluczeniu zgodnie z art. 145, ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) z ubiegania się o przyznanie dotacji przez kolejne trzy lata.
9) dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku
10) decyzję o wpisie zabytku do rejestru zabytków
11) pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
12) pozwolenie na budowę, jeżeli jest wymagane odrębnymi przepisami
13) kosztorys ofertowy z uwzględnieniem kosztów zakupu materiałów niezbędnych do realizacji zadania zatwierdzony przez rzeczoznawcę kosztorysanta.
Do oferty powinny być dołączone załączniki oryginalne lub potwierdzone za zgodność z oryginałem. W przypadku Podmiotów podlegających jednostkom samorządu terytorialnego (nie posiadającym osobowości prawnej) do oferty powinno być dołączone stosowne pełnomocnictwo do złożenia oferty i realizacji zadania. Załączniki dla swojej ważności muszą być opatrzone datą, pieczęcią Podmiotu oraz podpisami uprawnionych statutowo bądź upoważnionych w tym celu osób (w przypadku braku pieczęci imiennych wymagane jest złożenie czytelnych podpisów).
5. Po upływie terminu składania ofert możliwe jest pisemne uzupełnienie przez Podmioty braków formalnych w ciągu 7 dni od zamieszczenia na stronach internetowych Urzędu oraz tablicy ogłoszeń Urzędu informacji o ofertach Podmiotów, które nie spełniły wymogów formalnych wraz z wykazaniem braków formalnych.
6. Nieuzupełnienie braków formalnych przez Podmioty w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie ofert bez rozpatrzenia.
7. Druki ofert, druk ramowego wzoru umowy oraz druk sprawozdania z wykonania zadania publicznego (określone w drodze rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. (Dz.U. z 2005 r., Nr 264, poz. 2207), dostępne są w Urzędzie Gminy Turawa
8. Oferty wraz z załącznikami złożone na innych drukach, złożone po terminie lub podpisane przez osoby nieuprawnione zostaną odrzucone z przyczyn formalnych.
VI. Zasady, tryb i kryteria wyboru ofert.
1. Ostateczne rozstrzygnięcie konkursu nastąpi nie później, niż w terminie 30 dni od ostatniego dnia składania ofert, tj. do dnia 07.07.2008 r. do godz. 15.00. Możliwe jest dokonywanie rozstrzygnięć w kilku etapach.
2. Wszystkie oferty programowe złożone zgodnie z przepisami zawartymi w rozdziale nr V zostaną ocenione pod względem formalnym i merytorycznym.
3. Konkurs rozstrzyga powołana w tym celu przez Wójta Gminy Turawa Komisja konkursowa, która dokonuje wyboru ofert najlepiej, zdaniem Komisji, służących realizacji zadania. Rozstrzygnięcie konkursu podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Turawa.
4. Wójt Gminy w określonym terminie zawiadamia w formie pisemnej wnioskodawców w przyjęciu oferty do realizacji lub jej odrzuceniu.
5. Wybór ofert dokonuje się w oparciu o następujące (przykładowe) kryteria:
1) uregulowana sytuacja formalno-prawna podmiotu składającego ofertę,
2) kompletność oferty i załączników,
3) zgodność merytoryczna złożonej oferty z zadaniem wyszczególnionym w niniejszym ogłoszeniu,
4) zgodność merytoryczna oferty z celami statutowymi oferenta,
5) jakość oferty, realność wykonania zadania oraz osiągnięcia zakładanych efektów, zakres rzeczowy zadania i oddziaływania,
6) objęcie programem jak największej liczby osób – mieszkańców Gminy Turawa,
7) podejmowanie działań mających charakter ciągły, a nie doraźny,
8) innowacyjność, posiadanie przez wnioskodawcę odpowiedniego doświadczenia w zakresie realizacji określonych programów,
9) posiadanie adekwatnych do realizacji programu zasobów materialnych i kadrowych
10) zgodność oferty ze statutem i innymi dokumentami źródłowymi dotyczącymi oferenta,
11) osiągnięcia i doświadczenie wnioskodawcy w realizacji proponowanego lub podobnego projektu,
12) pozyskanie do współpracy i współfinansowania projektu innych partnerów publicznych i prywatnych,
13) posiadanie niezbędnych zezwoleń, upoważnień i decyzji wymaganych przepisami prawa lub innymi przepisami i zasadami dotyczącymi rodzaju działalności lub proponowanego zadania,
14) klarowność kalkulacji kosztów, realność stosowanych stawek jednostkowych, odpłatność świadczonych usług, budżet jakimi dysponuje wnioskodawca, i innych podmiotów, a także z możliwymi do uzyskania efektami merytorycznymi i rzeczowymi,
VII. Postanowienia końcowe.
1. W przypadku rezygnacji Podmiotu lub odmowy podpisania umowy przez z przyczyn opisanych wyżej, Wójt Gminy może zarezerwowane środki przeznaczyć na ogłoszenie nowego konkursu lub na realizację zadania w innym trybie przewidzianym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
2. Szczegółowe i ostateczne warunki realizacji, finansowania i rozliczenia zadania reguluje umowa pomiędzy Gminą Turawa a wnioskodawcą.
3. Wyłoniony Podmiot zobowiązany jest, pod rygorem rozwiązania umowy, zamieszczać we wszystkich drukach związanych z realizacją zadania (plakatach, zaproszeniach, regulaminach, komunikatach itp.), a także w ogłoszeniach prasowych, reklamach, wykazach sponsorów, itp., informacji o tym, iż zadanie jest dotowane przez Gminę Turawa. Informacje takie winny być również podawane do publicznej wiadomości w trakcie realizacji zadania.
4. Dotacje nie będą przyznawane na wydatki nie związane bezpośrednio z realizacją danego zadania.
5. Dotowany Podmiot, który otrzyma dotację z budżetu Gminy jest zobowiązany do:
1) wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy,
2) dostarczenia na wezwanie właściwej komórki organizacyjnej Urzędu
Gminy oryginałów dokumentów (faktur, rachunków) oraz dokumentacji, o której mowa wyżej, celem kontroli prawidłowości wydatkowania dotacji oraz kontroli prowadzenia właściwej dokumentacji z nią związanej.
Kontrola, o której mowa wyżej, nie ogranicza prawa Gminy do kontroli całości realizowanego zadania pod względem finansowym i merytorycznym.
6. W rozliczeniu dofinansowania nie będą uwzględniane dokumenty finansowe wystawione przed datą zawarcia umowy.
7. Podstawą roszczeń finansowych w stosunku do Gminy Turawa może być wyłącznie zawarta umowa.
8. Szczegółowe informacje w zakresie interpretacji postanowień niniejszego konkursu udzielane są w Referacie Rozwoju Turystyki, Promocji, Sportu i Programów Pomocowych 077 4212109, 077 4212012.
Wójt Gminy Turawa
/-/